Фейки в ЗМІ: як розпізнати й протистояти
3 квітня 2019
Тренер: Олена Євтушенко, кандидат наук із соціальних комунікацій, викладач кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: надати базові знання про фейк та маніпуляцію, заохотити до критичного аналізу медійної інформації за допомогою наданого інструментарію.
Учасники семінару-тренінгу:
- в ігровій формі знайомилися з поняттям маніпуляції, основними маркерами, за якими її можна розпізнати;
- розглядали ситуації, коли фейки можуть слугувати цілям маніпуляції;
- проходили “Фейкотест” від VoxUkraine, який на прикладах з українського інформаційного простору дозволяє побачити, наскільки тонка межа між фейками й правдою.
- вправляються в здатності шукати фейки серед типових заголовків ЗМІ, обговорювали їхні результати й таким чином спільно приходили до основних рецептів, як можна розпізнати фейки і чи завжди їх варто боятися.
Журналістика: між суспільною місією та бізнесом
3 квітня 2019
Тренер: Юлія Козир, кандидат наук із соціальних комунікацій, викладач кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: розповісти учасникам, у чому полягає суперечливість між журналістикою як соціальним
інститутом та журналістикою як бізнесом, і, у зв’язку з цим, пояснити, чому незалежна
журналістика, на яку можна покладатися у висновках і судженнях і в якій можна не сумніватися, –
недосяжний ідеал.
Учасники семінару-тренінгу:
- розглядали, як суперечність «соціальний інститут – бізнес» відображається на контенті на
прикладі заголовків публікацій інтернет-видань; - вивчали ознаки заголовка, які вказують, що матеріал розрахований на «накручування»
переглядів, а не на чесне інформування.
Конфліктно-сенситивна журналістика: актуальність та ризики
19 березня 2019
Тренер: Юлія Бондаренко, кандидат наук із соціальних комунікацій, викладач кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: пояснити, які підходи та методи дозволяють ЗМІ надавати громадськості більш
повну, об’єктивну, достовірну інформацію про конфлікти, навчити розпізнавати якісну журналістику про конфлікти.
Учасники семінару-тренінгу:
- з’ясували роль ЗМІ в умовах конфлікту;
- визначили обов’язки журналіста при висвітленні конфліктів;
- розглянули приклади якісного та неякісного інформування про конфлікти.
Маніпуляції, пропаганда, викривлення інформації
14 березня 2019
Тренер: Тетяна Ковальова, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: розвинути навички студентів критично мислити при відборі та опрацюванні мас-медійної інформації.
Учасники семінару-тренінгу:
- вчилися застосувати елементи верифікації та фактчеку, виконуючи вправи на перевірку інформації;
- розглядали деякі способи втручання в інформаційну безпеку держави і наслідки цього.
Вміння критично мислити в перенасиченому інформаційному
просторі. Майстерність інтерв’ю: головні правила вдалого інтерв’ю
11 січня 2019
Тренери: Інна Сипченко, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики та філології СумДУ
Раїса Стоян, тележурналіст, член Національної спілки журналістів, провідний фахівець кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: на прикладах вдалих та «провальних» інтерв’ю з практики українських журналістів показати учасникам важливість ретельної підготовки до інтерв’ю, морально-психологічні та етичні аспекти жанру інтерв’ю; дати можливість випробувати здобуті знання при проведенні власних телевізійних інтерв’ю.
Учасники семінару-тренінгу:
- з’ясували відмінність між інтерв’ю як самостійним жанром та методом збору інформації;
- обговорили вимоги, що ставляться до професійного інтерв’юера, необхідність ретельної підготовки та компетентність журналіста як невід’ємну складову гарного інтерв’ю;
- розмірковували про те, до чого слід бути готовим, спілкуючись із політиками, представниками влади та бізнесу;
- переглядали відео щодо того, як не варто спілкуватися зі своїм гостем;
- отримали навички користування відеокамерою, радіомікрофоном, спробували сили у ролі ведучого новин з елементами інтерв’ю.
Технологія виготовлення інформаційного радіовипуску
28 грудня 2018
Тренер: Інна Гаврилюк, кандидат філологічних наук, доцент кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: надати теоретичні основи для створення новинних радіовипусків та навчити працювати в команді над створенням шкільних інформаційних радіовипусків.
Учасники семінару-тренінгу:
- разом із викладачем обговорювали основні технології та принципи створення новинних радіовипусків. Зокрема, з’ясували специфіку верстки радіоновин, оформлення мікрофонної папки, розглянули структуру радіоповідомлення, вимоги до побудови радіоновин, особливості мови радіо;
- працювали в командах над створенням шкільних інформаційних радіовипусків;
- слухали змонтовані радіовипуски, обговорювали свої роботи та роботи учасників інших команд.
Інфографіка як інструмент формування конкурентоспроможності сучасних ЗМІ
12 вересня 2018 рік
Тренер: Ярослав Яненко, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри журналістики та філології СумДУ, керівник секції “Реклама і зв’язки з громадськістю” кафедри журналістики та філології.
Мета: сформувати в учасників розуміння інфографіки як інструменту творення конкурентоспроможності сучасних ЗМІ.
Учасники семінару-тренінгу:
- оволоділи первинними навичками тематичного аналізу інфографіки;
- навчилися на практичному рівні розрізняти основні види інфографіки, структурувати дані;
- засвоїли методи визначення виду інфорграфіки, вибору дизайну, актуалізації важливих даних та ін.
Основи медіаграмотності: методика аналізу та коригування теми й тематичної структури повідомлення
13 червня 2018 рік
Тренер: Ольга Сидоренко, кандидат педагогічних наук, доцент, заступник завідувача кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: навчити аналізувати текст, розрізняти предмет мовлення і тему тексту, структурувати повідомлення.
Учасники семінару-тренінгу:
- оволоділи первинними навичками тематичного аналізу тексту;
- на практичному рівні навчилися розрізняти предмет мовлення і тему тексту;
- навчилися структурувати повідомлення відповідно до обраної теми та способів тематичного розгортання;
- пофразово визначати тематичну систему твору;
- прогнозувати читацькі реакції та ін.
Фотографія – основа зображальної інформації
20 березня 2018 рік
Тренер: Людмила Дудченко, кандидат наук із соціальних комунікацій, викладач кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: навчити орієнтуватись у світі мас-медіа та критично сприймати зображальну інформацію, яка надходить із різних медіаканалів.
Учасники семінару-тренінгу навчилися:
- бути активним користувачем медіа, який замислюється над тим, що він бачить на фото;
- критично сприймати фотоматеріали, які пропонують медіа;
- аналізувати бачене;
- захиститися від негативних візуальних впливів.
Збалансованість інформації у мас-медіа: дотримання за формою, порушення за змістом
06 лютого 2018 рік
Тренер: Юлія Козир, кандидат наук із соціальних комунікацій, викладач кафедри журналістики та філології СумДУ, редактор корпоративного сайту
Мета: допомогти майбутнім журналістам критично й глибше зрозуміти сутність стандарту збалансованості; розвинути їхнє вміння оцінювати рівень збалансованості в медіатекстах за змістом, а не за формою, а також визначати причини порушення балансу.
Учасники семінару-тренінгу:
- поглибили розуміння збалансованості як стандарту журналістики, у тому числі труднощів, із якими стикається журналіст, намагаючись досягти балансу висвітлення;
- ознайомилися та критично оцінили досвід української служби BBC щодо забезпечення збалансованого висвітлення тем;
- удосконалили навички оцінки журналістських текстів на предмет збалансованості;
- розвинули вміння визначати причини порушення збалансованості в журналістських публікаціях;
- училися розробляти рекомендації авторам-журналістам для поліпшення рівня збалансованості в публікаціях.
Журналістика толерантності
06 лютого 2018 рік
Тренер: Тетяна Ковальова, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: навчити критично сприймати, аналізувати та створювати журналістські матеріали на теми, що торкаються людей з інвалідністю
Учасники семінару-тренінгу навчилися:
- виокремлювати «справжній» інформаційний привід у подіях за участю людей з інвалідністю;
- визначати принципи відбору та подання інформації про людей з інвалідністю;
- використовувати толерантні вислови в текстах, які торкаються тем вразливих груп.
Ребрендинг та інбриндинг української освіти: англіцизми в лексичній системі сучасних ЗМІ
22 грудня 2017 рік
Тренер: Ірина Серебрянська, кандидат філологічних наук, доцент кафедри журналістики та філології СумДУ
Мета: визначити місце іншомовної лексики, зокрема англіцизмів, у текстах сучасних ЗМІ, а також їх функції в мові журналіста
Учасники семінару-тренінгу навчилися:
- грамотно послуговуватися іншомовною лексикою;
- добирати влучні відповідники до англійських слів;
- поповнили свій словниковий запас новою актуальною лексикою;
- досягати емоційності та експресії в роботі над власними текстами.
Керівні принципи створення журналістських матеріалів про представників соціально вразливих груп
29 листопада 2017 р.
Тренери: Тетяна Ковальова та Інна Сипченко
Учасники семінару-тренінгу навчилися:
- розрізняти стереотипне та якісне подання інформації в журналістських матеріалах про представників соціально чутливих аудиторій;
- аналізувати тексти з огляду дотримання стандартів балансу, достовірності, відокремлення фактів від коментарів;
- виявляти оціночну лексику і мову ворожнечі;
- виокремлювати «справжній» інформаційний привід у подіях за участю людей з інвалідністю, представників ЛГБТ спільноти, ВІЛ-інфікованих, етнічних і національних меншин та ін.